Khamis, 21 Januari 2010

“ MAHASISWA PELOPOR” DI POSISI UMUM

1. Setelah berfikir panjang, saya mengambil keputusan untuk menjadi calon di posisi UMUM pada sesi pemilihan MPP yang julung-julung kali saya sertai ini.

2. Pada pendapat saya posisi ini memang bertepatan dengan minat, prinsip serta moto “MAHASISWA PELOPOR ” yang ingin saya ketengahkan sebagai landasan utama meneruskan legasi kecemerlangan kepimpinan di peringkat pelajar.

3. Mungkin ramai tertanya-tanya apa sebenarnya yang ingin saya tonjolkan melalui moto tersebut. Sepanjang 22 tahun usia saya di muka bumi ini, pengalaman dan pengamatan saya dalam mana-mana organisasi ataupun kumpulan dalam konteks pelajar sangat sedikit ataupun hampir tidak pernah saya saksikan mana-mana individu tampil secara sukarela dan berani dengan penuh komitmen menawarkan diri menjadi "PELOPOR" dalam kumpulan tersebut.

4. Situasi Tunggu Lihat Ikut (SiTuLI) sudah menjadi budaya yang menular dalam kalangan pelajar tidak kira diperingkat manapun. Saya yakin anda bersetuju dengan saya, malah pengalaman anda juga membuktikan pandangan saya.

5. Saya bukanlah hendak mengata, meninggi diri ataupun takbur, sepanjang saya menyertai mana-mana program, kumpulan ataupun organisasi tidak pernah saya saksikan seseorang yang benar-benar menjiwai semangat “PELOPOR” kalau ada pun mesti akan menjadi SiTuLI terlebih dahulu. Saya akui memang sukar membudayakan semangat PELOPOR apatah lagi dalam konteks “MAHASISWA PELOPOR ”.

6. Justeru, saya mengajak para mahasiswa UPSI supaya memikirkan akan hal ini. Beri saya kesempatan untuk menjadi platom anda membudayakan semangat PELOPOR kepada warga UPSI. Jadilah "MAHASISWA PELOPOR" bersama saya di posisi UMUM.

1 ulasan:

  1. never give up..there are many ways to show ur capability be a leader..outside is more challanges..develop ur self..remember..from hero become a hero

    BalasPadam