Sabtu, 14 November 2009

Bersama Kepimpinan Memimpin ???

1. Dewasa ini memang banyak terdengar tentang penglibatan pemimpin kita dalam hal-hal yang tidak membina dalam konteks kepimpinan mempimpin. Banyak hal-hal yang kurang logis dilakukan oleh pemimpin sedikit sebanyak mencorotkan gaya kepimpinan mereka di mata yang dipimpin.

2. Sikap media massa yang cenderung mengesampingkan hal kebenaran demi melakukan "pisang gorang mereka" kekadang saya terfikir, banyak hal-hal yang tidak menguntungkan dalam proses pembinaan masyarakat bermoral dan beretika kerap digembar-gempurkan.

3. Ternyata dalam dunia hari ini, sudah semakin jauh menyimpang dari matlamat asal penciptaan manusia oleh Sang Pencipta. Pempimpin mementingkan harta, yang dah memailiki berharta berlumba-lumba pula merebut kekuasaan. Yang dah berkuasa berusaha pula menobatkan diri sebagai pemimpin unggul hingga terlupa orang yang dipimpin. Bukan saya bermaksud untuk melabel semua pemimpin atau pempimpin tertentu ada sikap seperti ini, tapi realitinya itulah yang semakin berleluasa berlaku menghambat matlamat kepimpinan. Inikah trend kepimpinan masa depan yang ingin kita legasikan?

4. Saya sering termenung mengenang akan nasib saya dan umat manusia lain. Allah S.W.T telah merekod dalam Al-Quran tentang kegagalan umat terdahulu memimpin alam ini sekehendak hukum Allah S.W.T. Semua ini sepatutnya menjadi pengajaran bagi umat manusia kini.

5. Ramai pempimpin yang mendakwa mereka telah mengambil pengajaran dari sejarah. Bahkan tidak sedikit pemimpin yang bercakap dan melaung-laungkan "jadikan sejarah sebagai tauladan" Tapi hakikatnya, kita sedang menjuju ke arah kemajuan yang memusnahkan masa depan umat manusia di akhirat.

6.Hakikat ini membuat saya berfikir dan terus berfikir, pasti akan punah umat manusia jika tiada usaha agresif bertindak menyedarkan pempimpin-pemimpin yang khianat terhadap matlamat asal pencipaan manusia. Jelas tanggungjawab berat ini terletak dipundak setiap umat manusia.

7. Kepada seluruh yang memimpin, Saya sarankan tidak kira latar belakang politik, agama mahupun fahaman, kita sama-sama harus meletakkan diri sekeras mungkin mengikuti tuntutan kemaslahatan ummah. Tuntutan dunia harus diseimbangkan dengan tunuan akhirat. Memang nyata cabaran dalam mempimpin amat getir. Apa pun alasannya untuk mempimpin, Apa adakah lagi kepimpinan yang benar-benar memimpin seperti Rasulullah S.A.W?

Sama-sama kita renungkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan